www.negyutemutrabant.fw.hu »»» a Trabant 1,1 információgyűjtemény

Üdvözlöm Honlapomon!

Több évnyi kitartó kutatómunka eredményeit olvashatják oldalaimon. Magyarországon valószínűleg elsőként végeztem mélyreható - elsősorban típustörténeti jellegű - feltáró munkát a nálunk elterjedt, ennek ellenére mégis kevéssé ismert Trabant 1,1 típusról.

Az indulás
Egy gyakorlatilag teljesen feltáratlan területre tévedtem. Mindenevő autós szakemberként - bár volt családi kötődés a márkához - közelebbi kapcsolatba csupán a 90-es évek második felében kerültem a típussal. Magam sem hittem volna, hogy így megszeretem, pedig majdnem ismeretlenül, gyakorlati tapasztalatok teljes hiányában vágtam bele használatába, 1,1-es ugyanis nem volt az ismeretségi körünkben. Vásárlás előtt többen öszvérségére hivatkozva intettek óva tőle, én mégis pozitívan csalódtam benne. Bár vannak hibái, a rövid gyártási ciklus ellenére ezek mind „tűrési határon” belül estek. Ez rávilágít arra is, hogy - a hírekkel ellentétben - mégsem annyira összekapkodott szerkesztésű jármű az 1,1-es.

Múltidő
Szeretem tudni, miben ülök, így érdekelt története, születésének körülményei, életútja. Elkezdtem kutatni, s csakhamar kiderült, a típusról alig van információ - nem csoda, hogy kevesen és igen csak hiányos információval rendelkeznek róla. Bár ideje korán voltak már róla képek, pl. ezek egyetlen Autó Katalógusban sem szerepeltek - ellenben műszaki adataival. Hazai autós újságaink sem vitték túlzásba, és inkább lesajnáló cikkeket olvashatott az akkori vásárlóközönség - persze tisztelet a kivételnek. Mivel a márka megítélésében általában a hangadók véleménye volt elterjedt, a valódi tapasztalatokat megjelenítő írásokkal csak elvétve lehetett találkozni. Ez pedig fontos lett volna: nem csak az autó újkori állapotában történő megítélését teszi nehézzé, hanem az adott kor emberének reális reakcióját is csak találgatni lehet - ne feledjük, akkor még javarészt szocialista autóparkunk volt, kevéssé volt ismert a későbbi nyugatiautó image, feeling. (Amelyből ráadásul pláne könnyű lenézni egy Trabantot - függetlenül attól, hogy már VW motoros és 120-szal is mehet!) Tehát - nem újdonságként - a média ismét torzította a valóságot. Az sem segített, hogy egyre jobban terjedt az internet, ugyanis új információk ott sem voltak elérhetők, ami volt azt, már ismerhette bárki, mindezen akkor még a nyelvtudás sem segített.

Terepszemle
Így egyedül láthattam neki a munkának, szabadidőt nem kímélve, napokat töltöttem bontókban, néha órákat boltokban. További segítségem az autóhoz kapott gyári kezelési könyv (képei) és jó képzelőerőm volt. Mindennek volt egy saját világa, s mivel szocialista országban nőttem fel, időutazásom, a körülmények ismeretével ráhangolt a történet fonalára. Lassan megtaláltam azokat az apró darabkákat, melynek segítségével összeállt egy saját elképzelés, melynek azonban volt pár apró hiányossága. Ehhez jött ekkor szerencseként az autó szülőhazájában felcseperedő, fiatal generáció pár buzgó tagja, akik viszont dokumentációk alapján, de - nem meglepően - az adott gondolatfonalat nem (vagy nem kellően) ismerően tettek közzé adatokat, képeket a világhálón, melyek segítségével viszont bizonyságot nyerhettek az általam korábban csupán tippelt - de hangsúlyozom, már ismert - egyes részletek. Az így összeállt, immár bizonyítékokkal alátámasztható történet - tehát nem kitalált - írott formáját így végül - végre és indulásként - (anno) közzétehettem. Azért választottam a közzététel e formáját, mert szeretném, hogy minél többen ismerjék, megismerjék a Trabant eme utolsó típusát - függetlenül hogy annak tulajdonosai, vagy csupán érdeklődő, autószerető emberek. Nekik - Önöknek - már nem kell bejárniuk ezt az utat ahhoz, hogy megismerjék, miben ülnek, mik láthatók az utcán.

Tájékoztatás?
A kutatómunkás évek során több részinformációval próbáltam megjelenni egyes fórumokon több-kevesebb sikerrel. Volt olyan, hogy egy többször elküldött - egyesek számára talán mégis fontos - kép nem, vagy csak rövid időre volt elérhető egy honlapon, ugyanakkor meglepően tapasztaltam, hogy e kép egy másik (több) honlapon viszont a mai napig szerepel. (Ezúton közlöm: tőlem van, használja egészséggel!) Volt olyan is, hogy időközben tett felfedezés miatt módosítást küldtem be, hogy frissítsék vele a korábbi adatokat - de erre nem került sor. Sajnos nagyrészt ilyen idejétmúlt információk keringenek ma is a neten - a javarészt teljesen egyforma típusleírások tartalma, fogalmazása saját szellemi termékem, munkám egyik - egykori - eredménye. Továbbá számtalan fórumbejegyzés is bizonyítja kutatásom folyamatának részinformációit.

Ami után gyakorlatilag a kutatómunkám igazán beindult: a "kalandos életű" kép(em) - ezúttal "itthon". Mérföldkő volt.

Csak Önnek!
A várt reakciók sajnos azonban elmaradtak. A politika, a közélet másfelé sodorta a társadalmat, történéseket, továbbá szerettem volna egy helyen látni írásaimat. Így alkottam meg végül ezt a honlapot, azaz információgyűjteményt. Az összefoglalás elsősorban a témával komolyan foglalkozó érdeklődőket célozza meg. Az oldalakon szándékosan nincs tuning, haverok, bulik, találkozók. (Aki ilyet akar, találhat témát a hálón bőven.) Általában csak száraz információk, ahol az írásokat igyekeztem képekkel is illusztrálni. Ezek ún. fotómontázsok, a neten (is) fellelhető képek összerakásával készültek, mindig íráshoz kapcsolódóan. Mivel a kutatómunka folyamatos, ha nem is túl gyakran, de frissül az oldal - vannak még ugyanis "fehér foltok" a típus történetéből!

Kérés és elnézés
Ezúton szeretném felhívni figyelmét, ha információt vinne - kérne, kérem, erről feltétlen szóljon e-Mailben. Szóban persze szabadon terjeszthető a tudás, de lehetőség szerint minden esetben legyen forrásmegjelölés is (azaz hol olvasta). Ezzel nemcsak egyes információk terjedését segítheti, de a honlap ajánlásával teljesebb körű információk célbajutását is. Előre is köszönet érte! Továbbá ezúton kérek elnézést a honlap technikai-esztétikai megjelenéséért, melynek egyes részei biztonsági szempontokból készültek ilyen kivitelűre. Megértésüket köszönöm!

Végszó
Ezúton köszönöm még egyszer azon boltok, bontók közreműködését, akik több- kevesebb részinformációval segítették munkámat. A sors csúnya fintora, hogy gazdasági okokból már csak töredékük maradt talpon, így ez az akkor sem könnyű, ismeretszerző munka ma gyakorlatilag lehetetlen lenne. Sajnos ez is emeli ezen oldal értékét. További szomorú - bár megmagyarázható - tény a típus iránti folyamatos, a gyártás indulása óta fennálló gyér érdeklődés is. Bár némi felelőssége a médiának is van benne, elsődleges okok a politika továbbá gazdasági-társadalmi változásokban keresendőek. Az autót megjelenése előtt nagy érdeklődéssel várták, ez a megjelenés viszont későn és rosszkor történt. 1989 új korszak kezdetét jelölte, ebben pedig a Trabantnak nem igazán volt helye. Legalábbis látszólag. Az csak később derülhetett ki, hogy a nagy kapkodás alatt lehet, érdemesebb lett volna várni, míg lenyugodtak a kedélyek. Csak hát a gazdasági életben mások a szabályok. Ma már csak kevés jó állapotú, kellően gondozott 1,1-es Trabant fut útjainkon, az állomány sajnos gyorsan csökken - erre az alkatrészellátás nehézségei is rásegítenek. Végezetül azt kérem, vigyázzunk rájuk, hogy minél tovább láthassuk, használhassuk őket az 1,1-es - vagy ahogy manapság mindenki hívja - a négyütemű Trabantokat!

Köszönet
Szeretném megköszönni az egykori AWZ dolgozóinak munkáját is, nélkülük ugyanis valószínűleg soha nem lett volna Trabant. Munkájuk egykori eredményével több évtizede - és jelenleg is! - biztosítják a társadalom egyes tagjainak a mobilitás lehetőségét - mindezt ráadásul egy nem is mindennapi automobillal!

Kellemes és hasznos időtöltést!

A szerkesztő

 

(Tartalom «) Vissza « Bevezető » Tovább (» Előzmények)

négyütemű Trabant - Trabant 1.1/1,1 - limuzin - kombi - Universal - Trabant 1.1/1,1 S/Special - Caro Tramp - Pick-Up/Quick-Trans - Polo motoros Trabant