www.negyutemutrabant.fw.hu »»» a Trabant 1,1 információgyűjtemény
Üdvözlöm Honlapomon!
Több évnyi kitartó kutatómunka eredményeit olvashatják oldalaimon. Magyarországon valószínűleg elsőként végeztem mélyreható - elsősorban típustörténeti jellegű - feltáró munkát a nálunk elterjedt, ennek ellenére mégis kevéssé ismert Trabant 1,1 típusról.
Az indulás
Egy gyakorlatilag teljesen feltáratlan területre tévedtem.
Mindenevő autós szakemberként - bár volt családi kötődés
a márkához - közelebbi kapcsolatba csupán a 90-es évek
második felében kerültem a típussal. Magam sem hittem volna,
hogy így megszeretem, pedig majdnem ismeretlenül, gyakorlati
tapasztalatok teljes hiányában vágtam bele használatába, 1,1-es
ugyanis nem volt az ismeretségi körünkben. Vásárlás előtt
többen öszvérségére hivatkozva intettek óva tőle, én
mégis pozitívan csalódtam benne. Bár vannak hibái, a rövid
gyártási ciklus ellenére ezek mind „tűrési határon”
belül estek. Ez rávilágít arra is, hogy - a hírekkel
ellentétben - mégsem annyira összekapkodott szerkesztésű
jármű az 1,1-es.
Múltidő
Szeretem tudni, miben ülök, így érdekelt története,
születésének körülményei, életútja. Elkezdtem kutatni, s
csakhamar kiderült, a típusról alig van információ - nem
csoda, hogy kevesen és igen csak hiányos információval
rendelkeznek róla. Bár ideje korán voltak már róla képek,
pl. ezek egyetlen Autó Katalógusban sem szerepeltek - ellenben
műszaki adataival. Hazai autós újságaink sem vitték
túlzásba, és inkább lesajnáló cikkeket olvashatott az
akkori vásárlóközönség - persze tisztelet a kivételnek.
Mivel a márka megítélésében általában a hangadók
véleménye volt elterjedt, a valódi tapasztalatokat
megjelenítő írásokkal csak elvétve lehetett találkozni. Ez
pedig fontos lett volna: nem csak az autó újkori állapotában
történő megítélését teszi nehézzé, hanem az adott kor
emberének reális reakcióját is csak találgatni lehet - ne
feledjük, akkor még javarészt szocialista autóparkunk volt,
kevéssé volt ismert a későbbi nyugatiautó image, feeling. (Amelyből
ráadásul pláne könnyű lenézni egy Trabantot - függetlenül
attól, hogy már VW motoros és 120-szal is mehet!) Tehát - nem
újdonságként - a média ismét torzította a valóságot. Az
sem segített, hogy egyre jobban terjedt az internet, ugyanis új
információk ott sem voltak elérhetők, ami volt azt, már
ismerhette bárki, mindezen akkor még a nyelvtudás sem
segített.
Terepszemle
Így egyedül láthattam neki a munkának, szabadidőt nem
kímélve, napokat töltöttem bontókban, néha órákat
boltokban. További segítségem az autóhoz kapott gyári
kezelési könyv (képei) és jó képzelőerőm volt. Mindennek
volt egy saját világa, s mivel szocialista országban nőttem
fel, időutazásom, a körülmények ismeretével ráhangolt a
történet fonalára. Lassan megtaláltam azokat az apró
darabkákat, melynek segítségével összeállt egy saját
elképzelés, melynek azonban volt pár apró hiányossága.
Ehhez jött ekkor szerencseként az autó szülőhazájában
felcseperedő, fiatal generáció pár buzgó tagja, akik viszont
dokumentációk alapján, de - nem meglepően - az adott
gondolatfonalat nem (vagy nem kellően) ismerően tettek közzé
adatokat, képeket a világhálón, melyek segítségével
viszont bizonyságot nyerhettek az általam korábban csupán
tippelt - de hangsúlyozom, már ismert - egyes részletek. Az
így összeállt, immár bizonyítékokkal alátámasztható
történet - tehát nem kitalált - írott formáját így
végül - végre és indulásként - (anno) közzétehettem.
Azért választottam a közzététel e formáját, mert
szeretném, hogy minél többen ismerjék, megismerjék a Trabant
eme utolsó típusát - függetlenül hogy annak tulajdonosai,
vagy csupán érdeklődő, autószerető emberek. Nekik -
Önöknek - már nem kell bejárniuk ezt az utat ahhoz, hogy
megismerjék, miben ülnek, mik láthatók az utcán.
Tájékoztatás?
A kutatómunkás évek során több részinformációval
próbáltam megjelenni egyes fórumokon több-kevesebb sikerrel.
Volt olyan, hogy egy többször elküldött - egyesek számára
talán mégis fontos - kép nem, vagy csak rövid időre volt
elérhető egy honlapon, ugyanakkor meglepően tapasztaltam, hogy
e kép egy másik (több) honlapon viszont a mai napig szerepel.
(Ezúton közlöm: tőlem van, használja egészséggel!) Volt
olyan is, hogy időközben tett felfedezés miatt módosítást
küldtem be, hogy frissítsék vele a korábbi adatokat - de erre
nem került sor. Sajnos nagyrészt ilyen idejétmúlt
információk keringenek ma is a neten - a javarészt teljesen
egyforma típusleírások tartalma, fogalmazása saját szellemi
termékem, munkám egyik - egykori - eredménye. Továbbá
számtalan fórumbejegyzés is bizonyítja kutatásom
folyamatának részinformációit.
Ami után gyakorlatilag a kutatómunkám igazán beindult: a "kalandos életű" kép(em) - ezúttal "itthon". Mérföldkő volt.
Csak Önnek!
A várt reakciók sajnos azonban elmaradtak. A politika, a
közélet másfelé sodorta a társadalmat, történéseket,
továbbá szerettem volna egy helyen látni írásaimat. Így
alkottam meg végül ezt a honlapot, azaz
információgyűjteményt. Az összefoglalás elsősorban a
témával komolyan foglalkozó érdeklődőket célozza meg. Az
oldalakon szándékosan nincs tuning, haverok, bulik,
találkozók. (Aki ilyet akar, találhat témát a hálón bőven.)
Általában csak száraz információk, ahol az írásokat
igyekeztem képekkel is illusztrálni. Ezek ún. fotómontázsok,
a neten (is) fellelhető képek összerakásával készültek,
mindig íráshoz kapcsolódóan. Mivel a kutatómunka folyamatos,
ha nem is túl gyakran, de frissül az oldal - vannak még
ugyanis "fehér foltok" a típus történetéből!
Kérés és elnézés
Ezúton szeretném felhívni figyelmét, ha információt vinne -
kérne, kérem, erről feltétlen szóljon e-Mailben. Szóban
persze szabadon terjeszthető a tudás, de lehetőség szerint
minden esetben legyen forrásmegjelölés is (azaz hol olvasta).
Ezzel nemcsak egyes információk terjedését segítheti, de a
honlap ajánlásával teljesebb körű információk
célbajutását is. Előre is köszönet érte! Továbbá ezúton
kérek elnézést a honlap technikai-esztétikai
megjelenéséért, melynek egyes részei biztonsági
szempontokból készültek ilyen kivitelűre. Megértésüket
köszönöm!
Végszó
Ezúton köszönöm még egyszer azon boltok, bontók
közreműködését, akik több- kevesebb részinformációval
segítették munkámat. A sors csúnya fintora, hogy gazdasági
okokból már csak töredékük maradt talpon, így ez az akkor
sem könnyű, ismeretszerző munka ma gyakorlatilag lehetetlen
lenne. Sajnos ez is emeli ezen oldal értékét. További
szomorú - bár megmagyarázható - tény a típus iránti
folyamatos, a gyártás indulása óta fennálló gyér
érdeklődés is. Bár némi felelőssége a médiának is van
benne, elsődleges okok a politika továbbá gazdasági-társadalmi
változásokban keresendőek. Az autót megjelenése előtt nagy
érdeklődéssel várták, ez a megjelenés viszont későn és
rosszkor történt. 1989 új korszak kezdetét jelölte, ebben
pedig a Trabantnak nem igazán volt helye. Legalábbis
látszólag. Az csak később derülhetett ki, hogy a nagy
kapkodás alatt lehet, érdemesebb lett volna várni, míg
lenyugodtak a kedélyek. Csak hát a gazdasági életben mások a
szabályok. Ma már csak kevés jó állapotú, kellően
gondozott 1,1-es Trabant fut útjainkon, az állomány sajnos
gyorsan csökken - erre az alkatrészellátás nehézségei is
rásegítenek. Végezetül azt kérem, vigyázzunk rájuk, hogy
minél tovább láthassuk, használhassuk őket az 1,1-es - vagy
ahogy manapság mindenki hívja - a négyütemű Trabantokat!
Köszönet
Szeretném megköszönni az egykori AWZ dolgozóinak munkáját
is, nélkülük ugyanis valószínűleg soha nem lett volna
Trabant. Munkájuk egykori eredményével több évtizede - és
jelenleg is! - biztosítják a társadalom egyes tagjainak a
mobilitás lehetőségét - mindezt ráadásul egy nem is
mindennapi automobillal!
Kellemes és hasznos időtöltést!
A szerkesztő
(Tartalom «) Vissza « Bevezető » Tovább (» Előzmények)
négyütemű Trabant - Trabant 1.1/1,1 - limuzin - kombi - Universal - Trabant 1.1/1,1 S/Special - Caro Tramp - Pick-Up/Quick-Trans - Polo motoros Trabant